Rozhovor dvou miminek v děloze
Skeptik: věříš v život po porodu?
Věřící: určitě, něco po porodu musí být. Možná jsme tu hlavně proto, abychom se připravili, co bude pak.
Skeptik: Blbost. Žádný život po porodu není. Jak by vůbec mohl vypadat?
Věřící: To přesně nevím, ale určitě tam bude víc světla než tady. Třeba budeme běhat po svých a jíst pusou.
Skeptik: No to je přece nesmysl! Běhat se nedá a jíst pusou, to je úplně směšné. Živí nás přece pupeční šňůra. Něco ti řeknu: život po porodu je vyloučený. Pupeční šňůra je už teď moc krátká.
Věřící: Ba ne, určitě něco bude, Jen asi bude všechno trochu jinak, než jsme zvyklí. Tunel, na jeho konci světlo.
Skeptik: Ale nikdo se přece odtamtud po porodu nevrátil. Porodem prostě život končí - a vůbec, život není než velká stísněnost v temnotě.
Věřící: No, já přesně nevím, jak to tam bude po porodu vypadat, ale každopádně uvidíme mámu a ta se o nás postará.
Skeptik: Mámu? Ty věříš na mámu? A kde má podle tebe být?
Věřící: No přece všude kolem nás! V ní a díky ní žijeme. Bez ní bychom nebyli.
Skeptik: Tomu nevěřím. Žádnou mámu jsme nikdy neviděl, takže je jasné, že žádná není.
Věřící: Ale někdy, když se ztišíme, můžeme ji zaslechnout, jak k nám promlouvá. Víš, já si myslím, že opravdový život nás čeká až potom.
Není to nic jiného, než to, co věřící lidé dělají pořád. Uplatňují fikci na skutečnost. Ať už se jedná o tento rozhovor dvou miminek, nebo třeba Evangelium podle Matouše, princip je TENTÝŽ! Tento rozhovor dvou mininek v děloze je jeden velký argument z falešné analogie.
Pochopitelně, celá věc je pěkně černobíle vymalovaná s cílem, aby vyzněla co nejvíc vlídně a hezky s tím, že víra věřícího je rozumná a nutná věc, pro kterou hovoří spousta objektivních důkazů. Věřící miminko je dobrotivé, vlídné a laskavě skeptikovi všechno vysvětluje. Jeho přesvědčení je neochvějné. Jak bídný a zjednodušený obraz věřící mysli! To je to, čím by mnozí věřící chtěli být, jak si sami sebe představují v ideálním případě, jako neochvějně přesvědčené, vlídné, laskavé a s důkazním materiálem, který mimo pochybnost poukazuje k tomu, že jejich představa je pravdivá. Pořád je to víra, ale je racionálně podložená a jsou pro ni dobré důvody. Oproti realitě světa, ve kterém věřící skutečně žijí, je tohle hotová paráda. Kdo by v takové situaci nevěřil? Tohle je první faleš této analogie.
Tou druhou je vyobrazení skeptika jako hlupáka, co pochybuje o existenci mámy a života po porodu, když je doslova obklopen skutečností, která pro ně hovoří. Skeptické miminko je v tomto případě stupidní přesně podle definice MUDr. Františka Koukolíka (Stupidita je neschopnost přijímat a brát do úvahy zpětnou vazbu z okolí). Ačkoliv mu téměř bije do očí množství důkazů, které hovoří pro opak, naprosto jednoznačně a s jistotou všechno odmítá a říká, že život po porodu není a že koncept mámy je nesmysl. Opět nejde o reálné vyobrazení skeptické mysli, ale o představu věřícího člověka, o tom, jak přemýšlí skeptik. Takové skeptiky by věřící chtěli. Vedle nich by vypadali jako hotové ztělesnění moudrosti. Nicméně člověk, který přemýšlí takto stupidně, v podstatě není skeptik.
Pokusil jsem se tedy přepsat tuto bajku tak, aby skeptik hovořil více jako skeptik a věřícího vykreslím trochu radikálněji a méně vlídně, zhruba podle toho, co jsem se od věřících dozvěděl na různých fórech a v debatách. Takže:
Skeptik: Věříš v život po porodu?
Věřící: V nějakém smyslu ano. Občas si nejsem jistý, jakou podobu by takový život měl mít a jak by vlastně měl vypadat, ale protože si uvědomuji svoji konečnost, ze které mám strach, chci věřit, že to nakonec po porodu dopadne dobře a že porodem to nekončí.
Skeptik: Ano, to je hezké přání, ale nejsem si jistý, jestli tomu tady něco nasvědčuje. Stejně jako ty, i já si uvědomuji svoji konečnost, což není zrovna příjemný pocit, ale z toho, co zatím vím, je tohle jediný život, který máme. Tady, v plodové vodě a s pupeční šňůrou, obklopeni děložní stěnou. To je taky ten důvod proč ten čas, který tady máme, chci prožít užitečně a vedu s tebou tuhle rozpravu, abychom se nenudili, protože uznej, co je to za život pořád tady jenom do sebe beze slova vrážet a čekat na porod.
Věřící: To je od tebe sice hezké, ale tu pravou moudrost a lásku dostaneme stejně až od matky. Co je naše mysl proti té její?! A dobře ti radím, abys v ni už taky uvěřil, jinak se ti může stát, že až přijde porod, opustí tě, dá tě do kojeňáku, kde budeš na věky trpět, zatím co se o mě bude starat, milovat mě, houpat mě v kolébce a kojit mě.
Skeptik: Pokud mě matka tak miluje, jak říkáš, pak nechápu, proč by mě měla dávat do kojeňáku za to, že jsem v ni nevěřil, když jsem o ní nebyl přesvědčen. Pokud mě miluje, potom pozná a pochopí důvod mých pochybností. Koneckonců, jsem její syn stejně jako ty. Ta matka, o které mi tady vykládáš je jenom jedním z mnoha vysvětlení. Vždyť ani nemáš žádný důkaz pro to, že zrovna tahle jedna matka, ve kterou zrovna ty věříš, fakt existuje.
Věřící: Existuje! Je krásná, milá, má světlé vlasy, hnědé oči, ráda si lakuje nehty na červeno, čte knihy od Viewegha, a mluví čtyřmi světovými jazyky! Matka je všemocná a vševědoucí a proto ti dobře radím, abys ve vlastním zájmu nechal těch pochybností a přijal ji do svého srdce, jinak se od tebe odvrátí!
Skeptik: Pro nic z toho nemáš důkaz. Naše matka může být klidně nějaká nezletilá holka na drogách, co s bídou dá dohromady větu v mateřském jazyce, a kterou někdo zbouchl někde za garáží a ona nás po porodu dá do kojeňáku oba a bude úplně jedno jak moc jsi v ni věřil.
Věřící: Tohle je ale rouhání! To odporuje dogmatům, které jsem stanovil!
Skeptik: S našimi současnými možnostmi poznání je to úplně stejně pravděpodobná varianta.
Věřící: Sakra chlape, copak nevidíš všechnu tu krásu kolem nás? Jsme tady dva mimísci v teple, v bezpečí, máme tady pupeční šňůry, které nás živí, čvachtáme se tady v plodové vodě! Čí tohle může být dílo, když ne dokonalé vševědoucí a všemohoucí bytosti, která nás miluje a celé nám to tady takhle stvořila?
Skeptik: Tohle je argument z nevědomosti. Musí ta bytost být nutně tak dokonalá? Protože, když vidím, jak se ti ta pupeční šňůra obtáčí kolem krku, nepřijde mi to jako úplně dokonalá věc. Možná že ten porod u tebe neproběhne úplně hladce. Celá tahle děloha, pupeční šňůry, placenty atd. se prostě mohla vyvinout spolu s námi, jako přirozená vlastnost světa, ve kterém jsme. Proč za tím hledat nějakou dokonalou všemocnou bytost?
Věřící: Chceš mi snad tvrdit, že tohle všechno je náhoda? Že žádná matka není? Nebo že jsme snad nechtěné děti?
Skeptik: I to je možné. V současnosti to nemůžeme ničím doložit. Pokud něco po porodu je - a já neříkám že nutně není - pak se to dozvíme. Ale je pošetilé si myslet, že zrovna tvoje představy a dogmata jsou pravdivé, když pro ně nemáš v ruce vůbec nic. To, že v něco opravdu moc věříš, není to samé, jako kdybys to věděl. Myslím si, že jestli nějaká matka opravdu existuje a my se s ní setkáme, bude to mnohem úžasnější a poučnější zkušenost, než to, co o ní jenom tak z luftu tvrdíš ty. Ale dokud nemůžeme nic dalšího zjistit, musíme počítat i s tím, že po porodu třeba nic není.
Lukáš Balabán
Nezasloužený Hilton pro imigranty
Tak mi zase ve facebookovém feedu přistálo video, které je buď zlovolné, nebo až k pláči blbé. Sází totiž na lety ověřenou, starou dobrou lidskou závist.
Lukáš Balabán
Jan Krýzl se vrací
Jenom telegraficky: Slusni lide stop. Brno stop. Vylezli na podium, stop. kontroverzni hra, stop. Urazene nabozenske citeni stop.
Lukáš Balabán
Jan Hus očima nevěřícího
Ano, je to s křížkem po funuse. Zamyšlení nad Janem Husem a jeho významem pro ateistu, či prostě jen člověka nábožensky lhostejného.
Lukáš Balabán
Saúdská nedotknutelnost
K posledním tahanicím ohledně Konvičkovy demonstrace před Saaudskoarabskou ambasádou. Ve smyslu "Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu hájit vaše právo to říkat."
Lukáš Balabán
Koncert pro Matku Terezu
Recenze nedávného koncertu Lucie Sulovské s názvem Kopnout si do Matky Terezy, souladného s katolickou rétorikou, ovšem ingorujícího některé zásadní otázky v celé věci.
Lukáš Balabán
Jak jsem prohrál
Dnes bych se chtěl zamyslet nad internetovými diskusemi, spory a hádkami. V jedné z nich jsem včera prohrál na celé čáře.
Lukáš Balabán
Červený hadr na Čínu
Vládce mocné Říše středu navštívil naši zapadlou zemičku. Bylo z toho haló na všechny strany. Všichni se z toho mohli zfamfrnit.
Lukáš Balabán
Bývalí věřící jsou šiřitelé nenávisti
Ex-muslimové v jak v Česku, tak ve světě, mají dost často tvrdý chleba. Dokud o svém svědectví mlčí a nikde se s ním moc neukazují, všechno je v poho. Když o tom veřejně hovořit začnou, hned je oheň na střeše.
Lukáš Balabán
Akirovo za každou cenu splněné proroctví
Poté, co ve věci Ezechielova proroctví o zkáze Týru byly vyslyšeny argumenty druhé strany, patří se, aby nezůstaly bez odpovědi. Na tento dialog mezi křesťanstvím a ateismem by byl Tomáš Halík jistě pyšný.
Lukáš Balabán
Balabánovo nesplněné proroctví - Thel Thomas Akira
Proroctví o Týru podruhé. Budiž vyslyšeny i argumenty druhé strany. Akira mě vyzval ke zveřejnění jeho článku v reakci na můj předchozí, mám-li odvahu. Protože mám zájem o dialog, zveřejňuji jeho článek, bez úprav.
Lukáš Balabán
Ezechielovo nesplněné proroctví
Starozákonní prorok Ezechiel v záchvatu zuřivosti nad tím, že Babyloňané dobyli Judsko, prorokoval, že bude zničeno fénické přístavní město Týr. Toto proroctví, jak se později ukázalo, byl absolutní propadák.
Lukáš Balabán
Tady je Babišovo
Babiš je Pán. Babiš je Vítěz! Babišluja! Sláva na výsostech Babišovi. Ať každé koleno poklekne a každý jazyk vyzná, že Andrej Babiš je Pán.
Lukáš Balabán
Ještě k těm uprchlíkům
V jednom ze svých videí na youtube jsem umírněné věřící jakéhokoliv náboženství přirovnal k četě uklízečů, jejichž dějinnou úlohou je věčné uklízení nepořádku, napáchaného jejich radikálními souvěrci.
Lukáš Balabán
Kdo koho vlastně pronásleduje?
I když jste to vy, kdo pronásleduje a diskriminuje, vždycky je důležité, abyste se prezentovali jako ti, kdo jsou pronásledovaní. Katolická církev tak již činí nějakých 1600 let a zatím se jí to pořád vyplácí.
Lukáš Balabán
Deset vředů na tváři ateismu
Buďme spravedliví. Celou dobu tady ryju do křesťanství potažmo náboženství obecně a i když jsem to nikde neuvedl, jistě se najdou čtenáři, kteří nabyli dojmu, že považuji ateismus za apriori dobrý a že ateista = lepší než věřící.
Lukáš Balabán
Dvanáct hořkých faktů o křesťanství
Není všechno takové, jak se zprvu může zdát. A o tom je i dnešní výčet nelichotivých věcí o křesťanství, které vám křesťané z pochopitelných příčin neřeknou.
Lukáš Balabán
Pomáhat až do roztrhání těla?
Nový příliv uprchlíků, či chcete-li “uprchlíků”, do jižních zemí EU opět vyvolal debatu o tom, jak se k tomuto problému postavit. A opět, jak už to tak chodí, zde máme názory “ode zdi ke zdi”.
Lukáš Balabán
Ježíš nikdy neexistoval I.
První část v sérii článků týkajících se problému existence Ježíše jakožto historické osoby. Název série je provokativní záměrně. Jako celkové shrnutí situace, jaká nyní panuje mezi historicisty a myticisty informoval poměrně výstižně Kenneth Humphreys. Jeho myšlenky jsem vzal, předžvýkal, přeložil a doplnil poznámky, a zde je:
Lukáš Balabán
Kašlu na rácio, jedu metafyziku!
"Já už kašlu na rácio," říká mi kamarád, "Já už teďka jedu jenom metafyziku." Když jsem tento výrok zaslechl poprvé, celkem mě to pobavilo. Ovšem, když se nad tím zamyslíme trochu do hloubky, je to výrok se kterým by v podstatě souhlasilo mnoho lidí a mnoho se jich podle něj chová. Vždyť už reformátor Martin Luther nazval rozum děvkou ďáblovou, které je třeba se zbavit, protože "ve věcech duchovních nikdy na pomoc nepřijde." A nejen ve věcech duchovních.
Lukáš Balabán
Pro koho vysílá ČRo Vltava?
Česká rádia se ve většině nedají poslouchat. Není mi jasné, která parta feťáků pervitinu, kokainu nebo jiných stimulačních drog vymyslela současný formát, nicméně, ten formát samotný je důvodem, proč si rádio pouštím jen málokdy a je to škoda, protože rádio je podle mého názoru skvělá věc, pokud se dělá pořádně.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 74
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1468x