Děkujeme za pochopení.
J48o53s60e89f 74P79a25v66e81l41k52a
Zdravím pana Balabána v jeho poznání o životě. Ano, znám ze svého okolí muže, kterého mormoni obtěžují pravidelými návštěvami a svým sektářským způsobem ničí.
Tvrdit se dá cokoli, někde jsem četl i o protikřesťanském základu této společnosti.
Na druhou stranu se mýlíte svým přitakáním o hlouposti náboženství. Prostě jste uvěřil volnomyšlenkářům, a ti bohužel používají podobné metody jako marxisté - k prosazení svého cíle mohou i lhát. Zabíjení se většinou dopouštějí snad jen v revolucích - likvidují pak všechny, kteří nepřikývnou na jejich hloupé nápady, ale mají svůj názor a přesvědčení. Historických příkladů je mnoho, nejznámější "velká" francouzská revoluce.
Nedávno jsem četl jiného Lewise než pan bloger, pisatele příběhů Narnie a přítele "pána prstenů" Tolkiena. Píše o společnosti: "Rozdíl mezi totalitním zřízením a demokracií způsobuje nesmrtelnost. Trvá-li život člověka pouhých sedmdesát let, pak je stát nebo národ důležitější než jednotlivec. Pokud má však křesťanství pravdu, je jedinec důležitější, neboť je věčný." (K jádru křesťanství) Pan C.S.Lewis byl původně ateista, píše svou knihu také jako popis svého poznání Boha. Jinak kniha vznikla zřejmě na objednávku BBC v době 2.světové, aby potěšila a povzbudila Angličany.
L55u22k92á48š 27B89a89l83a75b39á92n
Ano, K jádru křesťanství od C. S. Lewise jsem četl. Žel, jeho obhajoba křesťanství, jakkoliv hezky může znít a jakkoliv mohla kohokoliv povzbudit, je vystavěná na vodě.
Odvolává se na existenci "mravního zákona" který musí být nutně nadpřirozeného původu. To je ovšem hlavní kámen úrazu, protože to, co Lewis nazývá "mravní zákon" vůbec nemusí pocházet odněkud mimo tuto realitu. Také neuvádí nic, čím by tuto svoji tezi dokládal.
Původcem morálky totiž může být prostá nutnost daná faktem, že člověk je sociální tvor, a pokud má být lidské společenství funkční, tak se musí dohodnout na určitých pravidlech jednání a zacházení mezi sebou navzájem. Nevidím důvod, proč by to tak nemohlo být. Koneckonců mravní normy jsou vždy formulovány s cílem dosáhnout rovnovážného stavu mezi tím, co je dobré pro jednotlivce, rodinu, komunitu, národ a kulturu. To je také ten důvod jejich proměnlivosti v závislosti na historické době, technologiích, společenském uspořádání atd. Pochopitelně, jsou určité obecné věci, na kterých se shodnou všichni lidé bez ohledu na svá společenská a kulturní specifika (např. že vražda, krádež, partnerská nevěra a neúcta k rodičům jsou špatné věci), nicméně z velké části jsou tyto normy proměnlivé. Když si vezmeme náš dnešní postoj k otroctví ve starověku a dnes, uvidíme rozdíl. Stejně tak názor na postavení ženy ve společnosti, nebo například postoj v otázce, zda lidé, kteří nehovoří stejným jazykem jako my a nežijí jako my jsou vůbec lidé, nebo ne.
Nevidím důvod si myslet, že za schopností člověka přisuzovat jiným lidem, věcem a jevům morální hodnotu, stojí nějaká transcendentní všemocná síla, která se nachází mimo tento čas a prostor.
To, co Lewis předkládá v dalších kapitolách už je jenom odvozenina z této základní teze, na které se s ním prostě neshodnu, protože on ji nijak nedokládá a podle mého názoru existuje mnohem schopnější a jednodušší vysvětlení. Jestliže potom staví obhajobu na tak chatrném základě,není moc důvod se tím dalším zabývat.
V60á13c92l59a98v 84J35i92n25d90r78a
Je škoda, že jste docela informačně zajímavý článek zbytečně zahnojil všeobecnými útoky na náboženství jako takové. Připravil jste se tak o možnost zkoušet v rámci náboženství mezi nimi rozlišovat a hodnotit - přináší to velmi zajímavé výsledky.
Chápu to z vaší strany spíš jako provokaci (trošku pubertální), protože nepůsobíte jako takový mimoň, abyste po kratším zamyšlení nenašel jak ve svém okolí, tak v dějinách, ve světě kultury, vědy (i té přírodní) atd. jistě řadu lidí úctyhodného intelektu, kteří vzali za svou tu či onu představu "numinózního transcendentna" a jistě vědí, čím jim obohacuje život.
Smím-li se zeptat trochu osobně - v profilu píšete, že jste bývalý protestantský křesťan. Z toho současného odporu bych nesměle tipoval, že letničně-charismatického proudu, tam je to dost časté. Ale zase u příjmení Balabán nelze nevzpomenout na evangelického teologa a religionistu Milana Balabána (jakkoli pochybuju, že kdybyste byl jeho příbuzný a znal jej, vypustil byste z klávesnice tolik odsudků intelektu nábožensky vnímavých či vnímajících lidí). Bylo by zajímavé, kdybyste to přiblížil, jakkoli je to - samozřejmě - vaše věc.
L26e47o 67V61l74a98c76h10y14n16s12k70ý
Opačně. Škoda že jste pane Jindra nepřipojil řadu byť oponujících faktů a nevedete konstruktivní diskuzi s autorem, ale přešel jste do roviny osobních invektiv. Vaše mentorování doufám pana Balabána jen utvrdí v tom, že hledá životní pravdu správným směrem.
- Počet článků 74
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1468x