Diskuse
Nesrovnalosti v evangeliích
Děkujeme za pochopení.
J38o80s79e73f 34P87o57t93r
Pane Balabáne,
dovolím si, ne k tomuto tématu, ale k vašemu minulému Desateru zacitovat z ateistického časopisu VESMÍR, č. 2015/1(t.j. čtrnáct dní staré vydání) str.60, kde Radim Honzák recenzuje knhu Loucká, Trpáková, Chvála : Žena a muž v rodině. Svojí recenzi končí citací z knihy :
...jak se lidé zapletli do problémů, jak se zapletli do nemoci a čím se pak uzdravili. Nemělo by se to hlásat veřejně, aby se z toho mohli ostatní poučit ? A co myslíte, že nám z toho vychází? Obyčejné DESATERO. Prostě návod na "věčný život" je návodem na trvale udrželitelný lidský svět.
Co vy na to ?
H26a25n92a 11Z63a55m79r36a59z12i67l61o93v95á
Jen na okraj - protože teď to nemůžu číst celé - dřív se počítal čas jinak. I hranice dne byly jiné. Den nezačínal o půlnoci.
D61a83n90i54e98l 98R89a43f35a58j
Mimochodem, pokud kritéria, o kterých mluvíte v úvodu, vztáhnete na evoluční otázky (vznik první buňky, přehodné formy života), pak evoluční teorie zcela propadne.
L32u47k74á24š 27F57i40l91i79p56o83v
Co je to za nesmysl? Popořadě:
1. Teorie biologické evoluce neřeší otázku vzniku "první buňky". Tořeší protobiologie.
2. To, čemu se běžně říká přechodné formy, ve fosilnímzáznamu nacházíme, viz jakákoli seriózní učebnice evoluční biologie (u násnapř. Flegr).
3. Lukášem B. uváděná kritéria pro důkazní materiály:
3.1 "měly by pocházet ze stejné doby jako daná osobnostči událost"
Navrhuji považovat za primární důkazní materiál evoluce paleontologickýfosilní záznam. Ukazuje fosilní záznam, že v různých dobách žili naplanetě Zemi různé organismy? Ano. Máme metody, jak určovat a porovnávat stáří nalezenýchfosilií? Ano. Nasvědčuje fosilní záznam evoluční interpretaci? Ano. Takv čem je problém?
3.2 "mělo by jich být hodně"
Nalezených fosilií rozhodně je hodně a dá se předpokládat,že jich ještě mnoho bude. Kromě paleontologického záznamu máme také poznatkyz geologie, ze srovnávací anatomie, z embryologie, z genetiky, zmolekulární biologie a z dalších oborů. Zatím se nedospělok poznatku, který by do evoluční interpretace faktů nezapadl.
D42a56n50i36e29l 15R98a43f36a58j
Výborně, tak pojďme jeden po druhém:
Marek 14:12Prvního dne nekvašených chlebů, když se zabíjel velikonoční beránek, řekli Ježíšovi jeho učedníci: "Kde chceš, abychom ti připravili velikonoční večeři?"(Velikonoční večeře - beránek Pesach)
Jan 19:14Byl den přípravy před svátky velikonočními, kolem poledne. Pilát Židům řekl: "Hle, váš král!" (Svátky velikonoční - původní židovský název je Pesach, neboli Svátelk nekvašených chlebů)
Důležité: Den v židovském kalendáři se nepočítal od půlnoci do půlnoci, ale od západu slunce do západu slunce.
Slovem Pesach je označován jednak 7 denní svátek, který začíná 15. nisanu, a jednak večeře, která se jedla 14. nisanu. Je o tom zajímavý článek na české Wikipedii. V Markovi se mluví o přichystání večeře Pesach, kterou Ježíš jedl s apoštoly po západu slunce ze 13. na 14. nisanu. v Janovi se mluví o přípravě na následující svátek Pesach. Proč? Den, který následoval po 15. nisan, byl vždycky Sabatem. Navíc v roce 33 n.l. připadl 15. nisan na řádný Sabat, a tak byl tento den "velkým" neboli dvojnásobným Sabatem. O Sabatu se nesmělo pracovat, a proto je jasné, že přípravy na Pesach - tedy na Svátek nekvašených chlebů byly ještě i 14. nisanu (v den Ježíšovy popravy) v plném proudu.
D96a42n29i94e82l 78R87a57f14a82j
Oprava věty:
z:
Den, který následoval po 15. nisan, byl vždycky Sabatem
na:
15. nisan byl vždycky Sabatem
M89i43c75h41a18l 15H21a42n53k37o
Lukáš pěkně shrnul některé ze známých rozporů v evangeliích. Já k nim přidám tři další, které považuji za mimořádně významné a zásadní.
1) Podle synoptických evangelií (Marka, Matouše i Lukáše) kázal Ježíš zejména v krátkých alegorických příbězích - podobenstvích. Podle Marka dokonce veřejně jinak vůbec nemluvil. (Mk 4:34) Podle Jana však Ježíš kázal v rozsáhlých teologických diskurzech. Některé z jeho promluv zabírají několik kapitol. Jan zmiňuje pouze jedno jediné Ježíšovo podobenství (o cizoložné ženě) - a to je navíc, jak správně zmiňuje Jindra Vošt, pravděpodobně pozdější vsuvka. Čili znova, opakuji: podle Marka kázal Ježíš výhradně v podobenstvích, a jinak vůbec nemluvil, a podle Jana nekázal v podobenstvích vůbec.
2) Podle synoptických evangelií bylo jádrem Ježíšova kázání Boží Království. Ježíš defacto kázal o tom, co to je, kdy přijde (brzy), kdo se do něj dostane, a co pro to musí udělat. Podle synoptiků, a zejména podle Marka Ježíš prakticky vůbec nemluvil o sobě. Když Petr v půlce Markova evangelia uhodl, že Ježíš je Mesiáš, Ježíš mu to ani nepotvrdil, a jen řekl, ať o tom mlčí. Podle Jana ale Ježíš kázal primárně, a prakticky výhradně o sobě a o svém významu. O Božím království téměř vůbec.
3) Podle synoptických evangelií dělal Ježíš zázraky spíš mimochodem (aby někomu pomohl, aby někoho uzdravil, atd.), a ve skrytu. Nabádal lidi, aby o nich nikomu neříkali. Když po něm lidé chtěli, aby udělal zázrak aby bylo vidět kdo je, odmítl to. Podle Jana ale dělal zázraky naopak veřejně a zcela otevřeně, a dělal je PRÁVĚ PROTO, aby všichni viděli, a aby jimi prokázal svoji totožnost.
M69i24c49h77a51l 44H14a72n78k84o
A ještě přidám jeden:
4) podle Synoptických evangelií prakticky nikdo nechápal, kdo Ježíš je. Učedníci byli jako natvrdlí. V polovině Marka cosi pochopil Petr, ale o nějakém jasném pochopení nemohla být u nikoho řeč až do samotného konce. U Marka pochopil Ježíšovu identitu snad až setník, který viděl jeho skon: "Ten člověk byl opravdu Boží Syn! (Mk 15:39)"
Podle Jana naproti tomu mnozí lidé chápali, kdo Ježíš je, od samého začátku, a zbytku to Ježíš otevřeně vysvětloval prakticky v celém textu evangelia, od začátku do konce. Hned na začátku Jana prohlašuje mladík Natanael: "Ty jsi Boží Syn, ty jsi Král Izraele!" (Jan 1:49)
J44i90n32d75r35a 15V55o29š43t78a
Ty rozpory jsou známé od počátku a přesto církev i s tím vědomím tato evangelia přijala. Nejsou to historické zprávy. Tady autor vede marnou polemiku, protože tam nešlo o přesné zaznamenání historických dějů, ale o svědectví těch, kteří uvěřili. A je pravda, že jsou to svědectví druhé, třetí generace křesťanů, nikoli Ježíšových současníků. Ve skutečnosti je to ještě horší, některá evangelia byla doplňována a přepisována, ještě ve 3. století. Tak tam asi nakonec vešel vánoční příběh a líčení Marie, teprve později se do Jana dostal příběh o Ježíši a cizoložnici, která má být kamenována.
Je i jasné, že Petrovy epištoly nepsal Petr. Fundamentalisté, a těch je mezi křesťany hodně, si těch rozporů nevšímají nebo jakousi dialektikou je překlenou. To mi přišlo vždycky hloupé. Ale jediná důležitá věc je, že ze všech spisů Nového zákona promlouvá to samé svědectví, podle kterého i dnes věříme. Je to ale víra, nikoli věda opřená o nesporné důkazy. To by pak totiž nebyla víra a podle Nového zákona jen ta platí.
J51a43n 74Š73v92a97d79l18e27n24k92a
Ten problém je, když se svaté texty začnou vykládat doslova. Dělají to evangelikálové z Ameriky a dělají to islámští fundamentalisté.
J66i88ř97í 88K81i92n51d53l
Vaše starosti bych chtěl mít. Vyjadřovat se k něčemu o čem nemám ani šajna, to je fakt odvaha.
M48i74c25h77a29l 47H98a21n10k16o
Tak šajnu o tom Lukáš evidentně má. Vy jste na rozdíl od něj nic takového neukázal. Pokud chcete ukázat, že Lukáš v něčem konkrétním nemá pravdu, pak by to chtělo opět konkrétně napsat.
R13o59b90e97r74t 85H35o49r74á83č52e63k
Evangelia byla sepsána až v dalších generacích křesťanů..
- Počet článků 74
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1468x