Koncert pro Matku Terezu

Recenze nedávného koncertu Lucie Sulovské s názvem Kopnout si do Matky Terezy, souladného s katolickou rétorikou, ovšem ingorujícího některé zásadní otázky v celé věci. 

Pokud jste ten komentář nečetli, klikněte sem.
Menší koncert, ale hodně nadupaný

"Ale vysvětlujte to ateistickému intelektuálovi." To byla poslední hitovka na setlistu Lucie Sulovské na fesťáku Svobodné fórum, kde udělala takovou menší benefiční akcičku pro novopečenou světici Matku Terezu. A právem je co slavit, ona je katolička, Tereza byla taky katolička a podle katolických pravidel to bylo všechno cajk, takže proč ne. Já jim to neberu.
Myslím si však, že spíš než ateistickému intelektuálovi by to měla vysvětlovat lidem, jako je Hemley Gonzalez, který pro misionářky Matky Terezy pracoval přímo v Kalkatě a znechucen tím, jak to u nich chodí, si založil vlastní, sekulární charitativní organizaci (webovka zde), která mj. má i transparentní hospodaření, takže lidé, kteří ji podporují mohou vidět, jak charita nakládá s finančními příspěvky a konkrétní výsledky jejích aktivit.

Myslím si, že narozdíl od Hitchense, který na celou věc v devadesátkách upozornil a jako novinář z toho udělal senzaci a kterého katolíci okamžitě odpálkujou jako "ateistického intelektuála", právě kritika Hemleyho Gonzaleze, jakožto člověka, který dělá ve stejném fochu, rozhodně má váhu. Jemu se nedá vyčíst to, co ve svém dalším vypalováku pěla Lucie Sulovská:

"Nebo pomáhat budete a stejně vám spousta rýpalů přijde říct, jak to děláte blbě, aniž by se břemene, které nesete, jen prstem dotkli."

Tedy, taková konzervatnivní variace na argument "a cos dokázal ty?!" který zaznívá v podstatě při každé kritice čehokoliv. Tohle není Gonzalezův případ. Tenhle člověk pomáhá a chce to dělat dobře. Zdá se, že by nejraději misionářkám to břemeno sebral a poslal je s jejich inkompetencí do háje. Na otázku redaktora pořadu The News Makers, zda by Matka Tereza měla být příkladem hodným následování, odpovídá kategoricky:

“V žádném případě. V prvé řadě je její organizace pověstná otřesnou úrovní zdravotní péče, kterou poskytuje, a potom také nulovou odpovědností, pokud jde o financování. Pokud by se takovým způsobem chovala jakákoliv jiná nevládní organizace, její vedení by už dávno sedělo v base. V tomto případě však všechno kryje Vatikánem pečlivě vybájená image Matky Terezy a lidé nemají kuráž se ptát nebo cokoliv zpochybňovat.

Pracoval jsem pro organizaci Matky Terezy, takže jsem na vlastní oči viděl, v jak strašlivých podmínkách ti pacienti jsou. Žijeme ve 21. století a se všemi těmi obrovskými sumami peněz, které řád dostává, je naprosto nezodpovědné a nepochopitelné, že stále dělají to, co dělají."  

Zdá se, že katoličtí pěvci-obhájci Matky Terezy asi mají jeden playlist, podle kterého jedou, protože jak Sulovská, tak i Gonzálezův oponent ve zmíněné relaci nasadili píseň “Láska a pomáhání”. Že jako jde hlavně o tu lásku. A že nejde ani ne tak o to, jestli člověku pomůžeš do hrobu nebo nějak jinak, ale hlavně, že pomůžeš. Že ta pomoc je vlastně hlavně o tobě, než o tom, komu pomáháš. Na to Gonzalez odpovídá:

"Láska a heroismus, to jsou sice hezká slova, ale co ti lidé skutečně potřebují, je adekvátní zdravotní péče. Jestliže ji misionářky nejsou schopné poskytnout, pak je třeba se tím zabývat. Všude po světě jsou katolíci i jiní křesťané, kteří jim posílají dary s očekáváním, že budou řešit problémy chudoby. Jenomže to se v řádu Matky Terezy ani zdaleka neděje a nedělo ani za jejího života. Mohu to dosvědčit nejen já, ale i mnoho jiných dobrovolníků, zdravotních sester i lékařů, kteří tuto organizaci opustili a podali o tom svědectví.

Katolická církev, teď honem vyrobí další světici, protože - a to si přiznejme - pro ni bude zdrojem příjmů. O to jde v prvé řadě, nikoliv o boj s chudobou. Ano, výroky o lásce a heroickém pomáhání zní krásně a já se jimi mohu ohánět taky, ale v konečném důsledku jde o to, co skutečně děláme proto, abychom odstranili chudobu? A pokud tohle není záměr sester Matky Terezy, pak co tedy?!"

 

Matka McTereza

Obhajovat charitativní činnost Matky Terezy je tak trochu jako obhajovat aktivity firmy McDonald's. Je neotřesitelným faktem, že Mekáč denně nakrmí 46 milionů lidí. Na rozdíl od jiných restauračních zařízení má pozitivní vztah k dětem a k rodinným hodnotám. Udělá pro vás narozeninovou párty, můžete tam jít s celou rodinou na večeři a např. V Americe je jeho jídlo tak levné, že se zde mohou do syta najíst lidé s nízkými příjmy, takže pro chudé je to dobrá alternativa.

Co na tom, že jejich přeslazené a tučné jídlo je při dlouhodobé konzumaci zdraví škodlivé! Co na tom že se podílí na nárůstu obezity, cukrovky, infarktů, nealkoholických jaterních onemocnění a dalších svinstev.Vždycky se najde spousta rýpalů, kteří vám budou vyčítat, že to děláte blbě, aniž by se vašeho břemene, které nesete, jen prstem dotkli.

Na katolických koncertech se v odpovědi kritiku Matky Terezy nasazuje písnička "Dělají to blbě, ale aspoň se snaží." ani na setlistu Sulovské nechyběla. Je to taková tradiční věc. Nevim, která kapela ji kdy hrála jako první, ale už to dávno zlidovělo.

A na argument že to sice dělají blbě, ale dělají aspoň něco, Gonzalez dále odpovídá:

"Kdyby misionářky neměly dostatečné zdroje nebo pomoc, pak by bylo na místě říct, ano, dělají všechno, co je v jejich silách. To ale není ten případ. Se všemi těmi finančními dary a podporou rozhodně nedělají všechno, co  je v jejich silách. Jenomže, právě to od nich lidé po celém světě, kteří je podporují, očekávají. Že organizace, která přijímá obrovské částky peněz, bude poskytovat potřebným řádnou zdravotní péči. Nikdo z nás by jim nikoho blízkého do péče nesvěřil. Proč bychom to měli přehlížet u těch chudých?"

 

Ach, ty věčné potraty

Samozřejmě nemohla chybět nějaká variace na hitovku Potraty, protože antikoncepce a možnost umělého potratu úzce souvisí s nástrojem pro odstraňování chudoby, který se v Evropě ukázal jako funkční. Je to emancipace a vzdělávání žen. Lucie Sulovská v této věci zahrála tuhle bezva píseň:

"Nemluvě o faktu, že podpora potratů je v Indii v podstatě přímou podporou usmrcování nechtěných dívčích plodů, díky kterému se padesáti milionům Indů nedostává ženské polovičky a někteří z nich vás proto znásilní tak, že vám do zadku strčí i mikrobus, kterým jste přicestovali. Hořké plody svobodné volby."

Zdroj, prosím. Nebo možná zpívá o vlastním traumatickém zážitku. Ale i kdyby to byla pravda, každá volba má své hořké plody. A zrovna v téhle otázce platí, že ať uděláš jedno nebo druhé, neuděláš dobře. Přesto si myslím, že pokud ženě její náboženské přesvědčení zakazuje podstoupit umělý potrat, nikdo ji k němu nutit nebude. Ale ta možnost by tady měla být pro všechny ty, které se k tomu rozhodnou.

Samozřejmě že Matka Tereza držela konzervativní názorovou linii v otázce potratů.Byla totiž, jak Hitchens tvrdil, přítelkyní nikoliv chudých, ale chudoby. Katolická církev a abrahámovská náboženství obecně, potřebují více členů, více chudých, nešťastných, trpících lidí ve slumech a chudinských čtvrtích, lidí bez šance na dobré vzdělání, ohrožených hladem a nemocemi, bez šance se nějak společensky uplatnit a něčeho v životě dosáhnout. Zkrátka více lidí, kteří se ve své bídě budou utíkat k Ježíši Kristu a jeho evangeliu, které kážou křesťanské církve. Ano, je potřeba více takových lidí a je potřeba je vyrobit udržováním chudých v chudobě s tím, že jejich utrpení a bída mají vyšší duchovní smysl, totiž že Kristus je miluje. A přesně tohle je, dle mého soudu, nevyřčeným a dost možná i nevědomým cílem sester Matky Terezy.

To poslední, co církev potřebuje, ješťastný a spokojený člověk. On totižčlověk, který je v životě šťastný a má cíl, za kterým jde, spíš pošle křesťany s jejich evangeliem k šípku, než člověk nuzný a zoufalý, ať už materiálně nebo psychicky. Proč by tedy církve měly mít zájem na odstraňování chudoby? Vždyť by se tím připravovaly o ty nejtvárnější, nejdůvěřivější a nejlépe ovladatelné členy, kteří v historii sloužili mj. jako žrádlo pro kanóny v náboženských válkách, či jako užiteční idioti v různých politických a mocenských sporech. Z tohoto pohledu Matka Tereza, její činnost i svatořečení, zapadají jako ozubené kolečko do celého absurdního katolického soustrojí.
A mně nezbývá, než Lucii Sulovské dát 75 houslových klíčů ze sta, za dost předvidatelný, nicméně dobře nacvičený koncert pro Matku Terezu.

 

Autor: Lukáš Balabán | pondělí 12.9.2016 14:55 | karma článku: 28,74 | přečteno: 1403x
  • Další články autora

Lukáš Balabán

Jan Krýzl se vrací

28.5.2018 v 22:43 | Karma: 14,61

Lukáš Balabán

Jan Hus očima nevěřícího

19.7.2017 v 22:36 | Karma: 27,94

Lukáš Balabán

Saúdská nedotknutelnost

16.9.2016 v 13:14 | Karma: 46,77

Lukáš Balabán

Jak jsem prohrál

14.4.2016 v 17:11 | Karma: 20,04

Lukáš Balabán

Červený hadr na Čínu

5.4.2016 v 2:52 | Karma: 19,25

Lukáš Balabán

Tady je Babišovo

14.2.2016 v 4:03 | Karma: 21,86

Lukáš Balabán

Ještě k těm uprchlíkům

6.6.2015 v 12:29 | Karma: 32,80

Lukáš Balabán

Kdo koho vlastně pronásleduje?

31.5.2015 v 12:24 | Karma: 23,55

Lukáš Balabán

Deset vředů na tváři ateismu

12.5.2015 v 15:32 | Karma: 25,32

Lukáš Balabán

Ježíš nikdy neexistoval I.

26.4.2015 v 20:32 | Karma: 20,74

Lukáš Balabán

Pro koho vysílá ČRo Vltava?

5.4.2015 v 12:33 | Karma: 23,44

Lukáš Balabán

Evoluce biblického boha

1.4.2015 v 0:40 | Karma: 19,29
  • Počet článků 74
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1468x
Zaměstnáním Okiňák, jinak youtuber, hudebník, občasný básník. Bývalý křesťan, nyní ateista, skeptik, levičák, v mnoha ohledech naivní snílek, takový ten typický pisálek, co vám tu bude vykládat planety, až budete rudí vzteky.