Mýtus o Ježíši
Kolik evangelií, tolik Ježíšů. A ještě když to vezmu ještě důsledněji, kolik křesťanů, tolik Ježíšů. Je úplně jedno, jestli nějaký Jesus, the local buddy někdy žil. Ty konstrukty, které evangelia předkládají (a nejen ta kanonická) jsou různé typy, různé literární postavy. Když k tomu přidáme ještě i různá gnostická a jiná evangelia, která byla vyškrtnuta a jejich vyznavači vymizeli nebo byli eliminováni, či donuceni následovat ta "správná", protože se na tom nějaká vlivná parta dohodla a lhlala cosi o tom, že jim to nakukal duch svatý, tak máme celé spektrum Ježíšů počínaje místním kazatelem, kterého popravili, až k jakési multidimenzionální duchovní bytosti na způsob Aštara Šerana.
Všechna však mají jedno společné: je jim jedno, kdo byl ten Jesus, the local buddy. O toho už vůbec nejde a vlastně o něj nikdy nešlo. Tenhle Ježíš je všem ukradený. I Tomáš Halík v knížce Dotkni se ran předvádí, jak je mu to jedno a otázky po racionálním vysvětlení odpálkuje s tím, že "to je tajemství". V křesťanství už jde jenom o ten vyfantazírovaný příběh, o tu pohádku o oběti a spáse. A je úplně jedno, jestli se to někdy stalo nebo ne. Protože už témeř nikdo nemá koule po lidech násilím vymáhat, aby věřili v evangelium o Ježíši jako historickou událost.
A přece, dříve to tak nebylo. Dřív se tenhle mýtus jako historická událost vymáhal velmi tvrdě. Kazimierz Lyszczyński, polský šlechtic, který žil v 17. století, si do šuplíku napsal traktát De Non-Existentia Dei, ve kterém odmítl existenci Boha. Jeden človek, který mu dlužil celkem významný obnos peněz se o tom dozvěděl a prásknul ho církevní vrchnosti. Vpravdě pohodlný způsob jak se zbavit dluhu. Lyszczyński byl obviněn z ateismu a měl se dopustit rouhání vůči panně Marii a svatým. Byl souzen a v roce 1689 byl ve Varšavě popraven. Nejdřív mu byl vytržen jazyk z úst žhavými kleštěmi, potom mu uškvařili ruce na pomalém ohni, a pak ho sťali. Vykonavatelé Boží vůle na zemi. Takhle, jak doufají někteří křesťané, s ateisty a evolucionisty naloží Kristus, až se vrátí. Ten nonexistentní Kristus, který nežil nikdy jindy a nikde jinde než ve fabulujících hlavách svých lidských stvořitelů.
Pokud nějaký Ježíš, který by skutečně byl jakousi prvotní předlohou pro tenhle mýtus, někdy žil, bude mít s těmi evangelijními postavami společného jen velmi málo, možná tak jméno a způsob úmrtí.
Jeden takový příměr: Co se stalo v Roswellu v USA v červenci 1947? Pravděpodobně tam někomu na pole spadl meteorologický balón. Během několika dní z toho vznikla "radostná zvěst" o tom, že šlo o kosmickou loď mimozemského původu, kterou si američtí tajní sebrali a odvezli do oblasti 51. Byl kolem toho takový humbuk, že i dnes z toho mají dobré živobytí různí záhadologové a šarlatáni. A to se celá věc odehrála v době, kdy již existovalo rádio, telegraf a noviny.
Domnívám se, že Jesus the local buddy má s evangelijním Ježíšem společného asi tolik, kolik toho má společného zřícený meteorologický balón s mimozemským kosmickým plavidlem. A proto si myslím, že není chybou, když řeknu, že Ježíš Kristus jako historická osoba nikdy neexistoval. Je to mýtická figura podobně jako jiné biblické postavy: Adam s Evou, Kain a Ábel, Noe, praotcové Izraele, Mojžíš, Jozue nebo král David. Nic z toho se tak, jak to předkládá biblický text, nikdy nestalo. Jde pouze o soubor představ, interpretací, pohádek, pověstí a legend. Nerad bych však, aby na tomto místě vzniklo nedorozumění. Je pravda, že věda byla schopná doložit historicitu některých postav popisovaných v Bibli, např. jsou doklady hovořící pro historicitu krále Davida či pelištejského Goliáše. Ovšem, rozdíl mezi historickými postavami a jejich obrazem v Bibli je propastný. Na toto téma mohu doporučit např. sérii dokumentů The Bible Unearthed a knihu téhož jména.
Jestliže budu tvrdit, že Červená karkulka byla historická postava a její příběh o tom, jak nesla babičce víno a koláče temným lesem a potkala mluvícího zlého vlka, je historická událost, která se stala tehdy a tehdy, tak budu všem pro smích a pokud někdo se mnou bude mít soucit, tak mi řekne, že pokud takhle chápu pohádku o Červené karkulce, tak mi zcela uniká její skutečný smysl a poučení, které z ní plyne.
Když ovšem to samé tvrdím o Ježíši, tak je to v pořádku. Jediný rozdíl mezi těmito dvěma mýty je jen ten, že Červená karkulka se nestala předmětem náboženského kultu, nemá své chrámy a její vyobrazení nejsou na každém rohu. Když se nad tou pohádkou zamyslíme, tak bychom mohli uvažovat i o tom, že možná na tom příběhu jsou nějaká zrnka pravdy, že se to možná jedné dívce někdy i stalo. Ale skutečnost bude od té pohádky vzdálená podobně, jako je meteorologický balón vzdálen od mimozemské kosmické lodi.
Podobně jako u biblických příběhů, i u Červené karkulky nalezneme spoustu věcí, které mají významný symbolický charakter – například spojení ženskosti a červené barvy, vlk jako zlý maskulinní element, násilník, možná dokonce sexuální predátor, cesta temným lesem, jako cesta proměny, kdy se z dívky stává žena, mladý myslivec jako archetyp toho pravého muže. A můžeme se poselstvím, symbolikou, moudrostí a určitým kouzlem této pohádky zaobírat do nekonečna, koneckonců o morfologii pohádky byly napsány stohy literárněvědných prací. To ovšem nemění nic na tom, že tato pohádka nemá žádnou oporu v historii. Je to mýtus a jedině jako mýtus dává smysl a nějakým způsobem funguje.
A s příběhem o Ježíši je to to samé. Funguje jedině jako mýtus. Funguje tehdy, pokud si uvědomujeme symbolický smysl jeho činů a výroků. Jakmile se začneme pídit po jeho historicitě, celé evangelium se rozpadá jako domeček z karet. A v tom případě nevidím důvod, proč věnovat Ježíši více pozornosti než Červené karkulce či jiným pohádkovým postavám, o kterých si lidé vyprávěli odedávna.
Lukáš Balabán
Nezasloužený Hilton pro imigranty
Tak mi zase ve facebookovém feedu přistálo video, které je buď zlovolné, nebo až k pláči blbé. Sází totiž na lety ověřenou, starou dobrou lidskou závist.
Lukáš Balabán
Jan Krýzl se vrací
Jenom telegraficky: Slusni lide stop. Brno stop. Vylezli na podium, stop. kontroverzni hra, stop. Urazene nabozenske citeni stop.
Lukáš Balabán
Jan Hus očima nevěřícího
Ano, je to s křížkem po funuse. Zamyšlení nad Janem Husem a jeho významem pro ateistu, či prostě jen člověka nábožensky lhostejného.
Lukáš Balabán
Saúdská nedotknutelnost
K posledním tahanicím ohledně Konvičkovy demonstrace před Saaudskoarabskou ambasádou. Ve smyslu "Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu hájit vaše právo to říkat."
Lukáš Balabán
Koncert pro Matku Terezu
Recenze nedávného koncertu Lucie Sulovské s názvem Kopnout si do Matky Terezy, souladného s katolickou rétorikou, ovšem ingorujícího některé zásadní otázky v celé věci.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Havaroval vrtulník prezidenta Íránu Raísího, vracel se z otevření přehrady
Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...
Slováci prověřují verzi, zda za atentátem na Fica nebylo víc lidí
Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...
Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty
Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...
Přes AI zneužili její tvář k propagaci Ruska v Číně. Urážlivé, říká Ukrajinka
„Bylo to děsivé.“ Tak shrnula 21letá ukrajinská studentka Olha Lojeková moment, kdy svůj obličej...
- Počet článků 74
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1468x